Interviu cu Andrei Novak
Afacerile de familie au avut întotdeauna un farmec aparte. Eforturi considerabile, dedicație nemărginită și curajul de a experimenta. Aceste trei componente stau la baza succesului Vinăriei Novak din satul Tartaul, raionul Cantemir, pasiunea pentru vin, fiind transmisă din generație în generație.
Despre compania „Novak Winery”
Andrei Novak este fondatorul „Novak Winery” – o vinărie mică din regiunea găgăuză, inspirată din pasiunea pentru vinurile savuroase, produse în cantități limitate. Povestea vinăriei a început acum 4 ani, când vinificatorul a beneficiat de suport în cadrul unui program de îmbunătățire a calității produselor și consultanță în vinificație. Afacerea de familie s-a transformat într-un brand, iar numele de pe sticlă – într-o continuitate a valorilor familiale.
Andrei Novak, vinificator: „Totul a început de la faptul că experimentam cu diverse soiuri, în cupaje, maturate până la 12 de luni, în cantități mici, de la 100 până la 200 de litri. Prietenii și apropiații care gustau din vinurile noastre spuneau că sunt foarte bune și că trebuie să extindem producția spre un public mai larg, curios să încerce vinuri noi. Am rămas uimiți că în 2017 unul dintre vinurile „Novak Winery” a câștigat medalia de aur la un concurs internațional de profil. Această apreciere ne-a oferit siguranță și încrederea că am pornit în direcția corectă și că trebuie să continuăm să muncim.”Vinurile pe care „Novak Winery” le produce sunt în cantități limitate, între 1.200 și 6.500 de sticle. Afacerea are trei angajați, iar sezonier alte 5-7 persoane participă la culesul strugurilor. Viile din care sunt produse vinurile „Novak Winery” se întind pe 30 de hectare la sudul țării, în zona cu Indicație Geografică Protejată (IGP) „Valul lui Traian”. Pe terenurile cu viță-de-vie sunt plantate soiuri autohtone și internaționale, iar antreprenorului acordă un interes sporit soiurilor locale mai vechi.
Despre parteneriatul cu METRO
Pe timp de pandemie, vinificatorul a întâmpinat greutăți în ce privește distribuirea produselor. Dacă, anterior, printre piețele de desfacere era domeniul HoReCa, restricțiile impuse de criză au stopat livrările de vin spre această sferă. Parteneriatul cu METRO l-a ajutat să-și comercializeze vinurile și să facă planuri de viitor.
Andrei Novak, vinificator: „METRO ne-a venit în întâmpinare și, datorită faptului că vinurile noastre se găsesc pe rafturile magazinelor, progresăm încet, dar sigur. Deoarece avem un parteneriat de încredere, oferim prețuri accesibile pentru consumatorii finali și le punem la dispoziție un produs autohton de calitate. În această perioadă dificilă pentru toți, o asemenea susținere pentru micii antreprenori este substanțială și o motivație pentru a continua să producem vinuri bune.”